۱۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۳
تعداد بازدید: ۱۹۰۱۹۰
رضا محتشمی پور در بیست و یکمین جلسه سالانه هیات عمومی سازمان نظام مهندسی معدن ایران اظهار کرد: مدیریت منابع طبیعی به معنی رها کردن نیست، وظیفه ما آباد کردن زمین و استفاده درست از ذخایر خدادادی است که مصداق آن معدن است.
کد خبر: ۳۲۱۷۵

۱۳۴مجوز ماشین آلات معدن با حذف مقررات به ۲هزار مجوز رسید! |معدنکار اگر حقوق دولتی را ندهد بدهکار می‌شود



شفافیت اطلاعاتی در حوزه اکتشاف به شدت ضعیف است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، معاون معدنی و فرآوری مواد وزارت صنعت معدن و تجارت افزود: امروز قوانین و مقررات را تا حد خوبی اصلاح کردیم، مسئله حائز اهمیت در حال حاضر این است که در حوزه تامین ماشین آلات ممنوعیتی وجود ندارد. یک معدنکار وقتی ماشین آلاتی را وارد می‌کند اگر سنش کمتر از ۵ سال باشد ممنوعیت ندارد، در سال ۹۹، ۱۳۴ مجوز ماشین آلات در بخش معدن انجام شد، ولی با حذف مقررات این عدد به ۲ هزار مجوز رسید.

امروز بخش معدن در کنار راه سازی متقاضی ماشین آلات داخلی است

 

تامین ارز در حال حاضر مانع جدی است که در کشور با محدودیت روبرو است

محتشمی‌پور ادامه داد: در حال حاضر مانع جدی تامین ارز است که در کشور با محدودیت روبرو است. ولی امروز کمتر با مسئله مجوز مواجه هستیم. در حوزه داخلی توان تولیدکنندگان داخلی در حد ماشین آلات سبک است. سال ۱۴۰۰ حجم زیادی قرارداد داخلی بسته شد، ولی آن ماشین آلات تحویل داده نشد.

محتشمی پور عنوان کرد: طبیعتا حمایت افراطی از یک بخش قابل قبول نیست. امروز بخش معدن در کنار راه سازی متقاضی ماشین آلات داخلی است. سیاست درست در بخش ماشین آلات تمرکز است و انتظار است که این تمرکز در حد نیاز داخلی انجام شود.

۱۳۴مجوز ماشین آلات معدن با حذف مقررات به ۲هزار مجوز رسید! |معدنکار اگر حقوق دولتی را ندهد بدهکار می‌شود 

نگران اصلاح روند قانون هستیم| به شدت نیاز داریم کیفیت قانون گذاری ارتقا یابد تا با تعارضات مواجه نشویم

او افزود: ما نگران اصلاح روند قانون هستیم، چون تعارضات قانونی داریم. هر بخشنامه‌ای ظرفیت اصلاح دارد، ولی این به معنی تغییر ماهیت قانون نیست، بخش زیادی از مطالبات موجود باید از قانون گذار درخواست شود. ما به شدت نیاز داریم که کیفیت قانون گذاری ارتقا پیدا کند تا با تعارضات مواجه نشویم. ما هر روز با یک قانون جدید بدون توجه به قوانین قبلی مواجه هستیم.

سیاست درست در بخش ماشین آلات تمرکز است و انتظار است که این تمرکز در حد نیاز داخلی انجام شود

 
محتشمی پور در بخش دیگری از صحبت هایش گفت: معدنکار اگر حقوق دولتی را ندهد بدهکار می‌شود. چرا در مناطق سرمایه گذاری نشده و سهم مناطق پرداخت نشده است؟ مجلس اول باید سهم مناطق را در لایحه بودجه مشخص کند.

آیا صادرات ۲ درصدی به معنی خام فروشی است؟ ما خام فروشی در معادن کشور نداریم

وی تصریح کرد: این اصرار وجود دارد که ما خام فروشی نداشته باشیم، اساس اینکه گفته می‌شود ما خام فروشی داریم غلط است. تعرفه‌های معدنی در ردیف‌های بودجه اعلام می‌شود. سال گذشته ۷.۵ میلیون تن مواد معدنی صادر شده است. آیا صادرات ۲ درصدی به معنی خام فروشی است؟ ما خام فروشی در معادن کشور نداریم. همچنین در بحث اکتشاف نمی‌توانیم نمره خوبی به استقرار اطلاعات اکتشافی بدهیم.

/ روابط عمومی سازمان نظام معدن


برچسب ها: رضا محتشمی‌پور #وزارت صنعت، معدن و تجارت حوزه معدن سیاست های کلی معدن حقوق دولتی معادن نظام مهندسی
ارسال نظر
آخرین اخبار